Skoletjeneste 2023/24

OPDATERET SEPTEMBER 2023

Grafisk værksted

I dette værksted får eleverne kendskab til forskellige grafiske teknikker og materialer som monotypi, skumpap og stencils. Vi arbejder både med individuelle øvelser og kollektive processer, og med det grafiske tryk fra eksperiment til et værktøj for budskaber.

Verdensmålene er en del af værkstedet, idet vi både  materialer og teknik arbejder med bæredygtighed, genbrug og natur.

Det grafiske værksted tilrettelægges efter aldersgruppen og kan tænkes ind i forskellige skoleforløb, evt. som del af et valgfag.

Målgruppe: 3.-9. klassetrin
Varighed: 1 dag á 3 timer kl. 9-12

Kan bookes i ugerne 6, 18 og 19 i 2024

Filmfortælling – montageøvelser

Eleverne introduceres til et af filmmediets stærke virkemidler: montageteknikken, hvor to klip ikke nødvendigvis har en billedlogisk sammenhæng, men i stedet konstrueres og sættes sammen, så de danner en ny mening. Det kan skabe dybde i en filmfortælling, fordi sammenhængen ikke giver sig selv, men igangsætter publikums fortolkning, engagement og associationer.

Eleverne arbejder i hold med klassiske filmholdsfunktioner. De laver en række små øvelser, der starter let for at forstå princippet, og gradvis appelleres mere til elevernes fantasi og udfordring af publikum. Dagens øvelser danner ikke en længere historie, men kan ses hver for sig, som små stærke øjeblikke af ’filmmagi’.

Eleverne kan tage teknikken med sig videre, til at skabe mere kraftfulde elementer i deres egne filmhistorier. Klassen får alle deres øvelser tilsendt efterfølgende.

Varighed: 1 dag á 5 timer kl. 8.55-14

Kan bookes i ugerne 10 og 11 i 2024

Animation

Her er der fokus på bevægelsen – at levendegøre en figur. I workshoppen arbejder vi med små finurlige animationer, og vi undersøger, hvordan en enkelt bevægelse kan rumme eller begynde en lille fortælling, der videre kan udforskes i en serie af små loopende animationer. I workshoppen laves animationer med rod i 1800-tallet i kombination med moderne teknologi. Vi bruger forskellige medier som pladespiller, zoetrop, flipbook og gif.

Varighed: 1 dag á 4 timer kl. 9-13

Kan bookes i ugerne 45, 46, 47 og 48 i 2023

Kreativ skrivning – publikation

Workshop i kreativ skrivning, hvor vi arbejder med digte og kortprosa og eksperimenterer med sproget som materiale. Gennem ordlege, skriveøvelser og diskussioner får eleverne sprogets sanselige sider ind under huden og op i fingrene. Workshoppen afsluttes med en publikation med elevtekster.

Varighed: 2 dage á 3 timer

Kreativ skrivning – performance

Når vi skriver, finder vi vores egen stemme. Litteratur er ikke bare skrift – den skal ud af vores munder – ud af den krop den er skrevet med. Underviseren vil med sine oplæsninger vise, hvor forskellige digte kan være. Og lige så vigtigt, med sin måde at fortælle om digte på, sørge for at gøre digtningen tilgængelig. Eleverne skriver og skaber derefter digte og læser op.

Målgruppe: 7.-9. klassetrin
Varighed: 1 dag á 4 timer

Tegning på skemaet

Tegning på skemaet giver eleverne redskaber til at dygtiggøre sig indenfor tegning. Vi arbejder med øvelser efter objekter og i fri hånd. Workshoppen tilrettelægges efter aldersgruppen og kan tænkes ind i forskellige forløb evt. som del af et valgfag.

Målgruppe: 3.-9. klassetrin
Varighed: 1 dag á 3 timer

Kunstforløb for modtageklasser

Workshoppen giver eleverne redskaber til at udtrykke sig inden for tegning. Der introduceres til forskellige metoder, materialer og eksperimenter med tegning. Som en naturlig del af workshoppen arbejdes der med sprogstimulering. Med fokus på den kreative proces og oplevelse kan tegning videreudvikles til grafisk tryk og skulpturelle udtryk. Workshoppen tilrettelægges efter aldersgruppen, niveau og evt. særlige interesser i den enkelte klasse.

Målgruppe: alle klassetrin – MOA, MOB, MOC og MOD
Varighed: 1 dag á 2-3 timer
Pris: Gratis

Filmforløb for modtageklasser

Forløbet introducerer formmæssige virkemidler i kortfilm, med sprogstimulering som en naturlig del. Den første dag hos os lærer eleverne filmsamarbejde, gennem optagelse og sammensætning af få klip ad gangen. Det er grundlæggende tekniske og æstetiske virkemidler. Hjemme arbejder eleverne med enkle øvelser, med vores materiale som inspiration. Den sidste dag hos os udvider og finpudser vi med flere metoder, virkemidler, og ser lidt på plot, karakter og drama.

Målgruppe: alle klassetrin – MOA, MOB, MOC og MOD
Varighed: 2 dage á 4-5 timer
Pris: Gratis

Tilmelding

Tilmelding til Skoletjenesten åbner d. 30. maj 2023. Der er åbent for tilmelding og spørgsmål til skoletjenesteforløb mandag og tirsdag kl. 9-15 på tlf. 8620 2237.

Økonomi

Prisen er 600 kr. pr. klasse pr. skoletjenesteforløb for kommunale skoler. For privatskoler er prisen 1.200 kr. pr. klasse.

Beløbet dækkes af ULF, hvis du umiddelbart efter booking udfylder skemaet, som findes her.

Afbud skal ske mindst en uge før forløbet.
Ved manglende fremmøde faktureres skolen 1.500 kr.

Antal forløb pr. skole

Som udgangspunkt kan en skole booke op til 2 forløb i alt, for at vi kan tilgodese så mange skoler som muligt.