GRUNDHOLD I BILLEDKUNST – HOLD 9

Aarhus Billed- og Medieskole

Uge 10 – opgave 5

Jeg håber, at I nyder det fine vejr og udsigten til at komme i skole snart igen.

At være sammen med mennesker, man holder af, har været et savn for mange, så dagens opgave handler om samvær. I skal tegne med tape, og inspiration for dagens opgave kommer fra kunstnere, der tegner med stærke enkelte streger fx Mr. Doodle og Keith Haring. Se eksempler på deres stil nedenfor.

Det er stram tegnestil med en kraftig streg og ikke så mange detaljer på ansigtet og kroppen, men med plads til dekoration og streger der fremmer bevægelse i figurerne.

Materialer
I skal bruge en rulle malertape eller elektrikertape, saks, blyant, en bred sort tusch og maling.

Start med at tegne to figurer op. Hvordan forholder de sig til hinanden? Er de legende, omsorgsfuld, dansende, vrede på hinanden eller noget helt femte?

Husk at bruge bevægelsesstreger, hvis der er bevægelse i figurerne. Tegn stort og enkelt.

Klip nogle tape strimler af og klister dem på bordkanten. Det sparer tid, så der ikke skal klippes et nyt stykke hele tiden.

Klip i bunden af tapestrimlen og riv/klip i den brede strimmel, så der laves to tyndere strimler. Sæt tape over tegnestregerne – det gør ikke noget, at strimlen er lidt ujævn, specielt ikke hvis der vælges at rive i tapen. Når tegningen er tapet over, males der farver på tæt ind til tapestregen. Vælg selv en farvepalet og lad billedet tørre godt af.

Til sidste strammes der op på tapestregerne og farvefladerne kan dekoreres med en bred sort tusch. Tegn omkring tapestregerne og fyld papirets hvide kant (mellem tape og maling) ud med en bred sort streg. Lav mønstre og dekorationer på figurerne og baggrund efter egen fantasi. Denne øvelse kan også laves på sort papir.

God fornøjelse og husk at sende jeres billeder tilbage til mig.

Aarhus Billed- og Medieskole

Uge 9 – opgave 4

Jeg håber, at I har nydt vinterferien i uge 7. Det var skønt at se nogle af jer i sidste uge, da I hentede muleposer med tegnegrej, papir og en mappe i. Hvis I ikke har hentet en pose, ligger overskuddet på kontoret. Skriv til admin@aaboms.dk og lav en aftale om afhentning.

Det er tid til en ny opgave. I muleposen har I fået en grafitstift og 3 blyanter. Grafitstiften og den blødeste blyant (6B) skal anvendes til at lave frottage med. Frottage er en teknik, hvor der skabes ’gnidebilleder’ ved placering af et stykke papir over en strukturflade fx et blad, og der efterfølgende gnides med et blødt tegnemateriale ligesom kul, grafit eller en blød blyant. Hvis I har lyst til at vide mere om frottage-teknikken kan I google Max Ernst, en tysk kunstner der opfandt frottage-teknikken.

Dagens opgave kalder jeg frottage-collager og I skal bruge et ark A3 papir, 6B blyant, en grafitstift, en limstift og nogle ark mellemlægningspapir fra køkkenskuffen (madpakkepapir).

Så går jagten løs på forskellige genstande, der kan frotteres. Køkkenet er et godt sted med skærebrætter, rivejern, dørslag mm. Gå udenfor og find ru flader som asfalt, mursten og træstubbe. Tænk kreativt. Brug både den bløde blyant og grafitstiften til at skabe en samling på ca. 10 ark frottage. De bløde tegnematerialer smitter af, så husk at vaske fingre grundigt til sidst.

Så skal der tegnes. Vi har ’Vi tegner Aarhus’ som tema, så jeg har valgt nogle bygninger fra Aarhus at tegne op i et meget enkelt format. I må gerne tegne andre bygninger fx eget hus eller skole. Tegn op i en god størrelse.

Riv eller klip frottage i mindre stykker og lim dem på de tegnede bygninger, så de opbygges i collageform. Der må gerne laves overlapninger og flossede kanter, da gennemsigtighed i papiret giver en god blanding af mønstre og strukturer.

Når bygningerne er fyldt ud med frottage-collage, skal der tegnes en horisont linje (en streg der adskiller himmelen fra jorden og hjælper med at danne en baggrund til bygningerne).

Mal baggrunden enten med maling, hvis I har, eller med kaffe ligesom jeg har gjort. Lav en portion stærk kaffe (få forældre til at hjælpe) og lad det køle af. Brug den som akvarelfarve sammen med vand.

Når billedet er tørt, kan der tegnes videre med blyant, grafitstiften eller en sort tusch. Skab jeres egne detaljer på bygningerne, tilføj personer, dyr, træer, fugle mm.

Hust at sende mig jeres billeder. Jeg nyder at se dem.

God fornøjelse.

Aarhus Billed- og Medieskole

Uge 6 – opgave 3

En ny opgave inspireret af den aktuelle vejrsituation i Aarhus lige nu. Det er ikke kun koldt men MEGET koldt! Det kan lade sig gøre at hygge sig på kælkebakken og bygge en snemand, men det kolde vejr byder også på muligheden for at lave isskulptur/collage. Iscollagen kan bygges op over flere dage.

Til iscollagen skal du bruge en plastikbakke af en art. Det kan være en bakke hvor der har været kød eller frugt i. Den skal selvfølgelig rengøres inden brug.

Find et billede i et blad og klip det ud, så det passer i størrelsen til bunden af plastikbakken. Læg baggrundsudklippet i bunden af bakken og hæld lidt vand ovenpå. Pas på ikke at hælde for meget vand på, ca. 1 cm er nok. Lad plastikbakken ligge udenfor natten over et sikkert sted. Den kan også komme en tur i fryseren hvis der er plads.

Når baggrunden har fået et lag is på, er det tid til at lægge en mellemgrund. Find en bygning i Aarhus og tegn den op på et stykke bagepapir. Det kan være en kendt bygning ligesom rådhuset i mit eksempel, eller det kan være din egen bolig. Lav en blyantstegning på forsiden af bagepapiret. På bagsiden kan der lægges lidt farve med en farveblyant, hvis det ønskes. Pas på hvis det er en vandopløselig farveblyant, da farven vil smitte af på isen.

Klip din tegning ud og læg den oven på baggrundsudklippet i plastikbakken, der er dækket til med et lag is. Der må gerne flyttes rundt, evt. klippes og justeres indtil du er tilfreds. Nu skal der lægges et nyt lag vand oven på tegningen i plastikbakken og endnu en omgang i nattens minusgrader eller fryseren.

Så er baggrund og mellemgrund frosset fast i plastikbakken og nu skal der laves en forgrund. Det kan være et udklip eller en ny tegning. Læg den oven på islaget og hæld mere vand ovenpå. Plastikbakken skal endnu en tur udenfor (eller i fryseren). Når det sidste lag is er frosset, skal iscollagen ud af plastikbakken. Læg bakken forsigtig i lidt varmt vand så bunden kan løsnes og hele pladen kan trykkes ud forsigtigt.

Sæt din iscollage/skulptur et sted i haven og se hvor langt tid den kan holde. Lys den op med en lommelygte eller cykellygte og fotografer den. Send dem gerne til mig eller til admin@aaboms.dk.

Billede 1-2: Find en plastikbakke og en baggrund. Mål op ved at tegne rundt omkring bakken.

Billede 3: Klip baggrundsbilledet til så den passer til bunden af plastikbakken. Hæld ca. 1 cm vand oven på og stil bakken et koldt sted. Enten udenfor eller i fryseren.

Billede 4-5: Lav en blyantstegning af en bygning i Aarhus på et stykke bagepapir.
Vend bagepapiret og farv bagsiden (hvis det ønskes).

Billede 6: Læg tegningen oven på baggrunden og endnu engang hæld 1 cm vand i plastikbakken. Frys natten over.

Billede 7: Klip eller tegn en forgrund og gentag processen. Tryk isskulpturen ud af plastikbakken og udstil i haven. Husk at tage et foto.

Aarhus Billed- og Medieskole

Uge 5 – opgave 2

Tak til jer der har sendt tegninger og skitser fra jeres vinduer. Nu er udsigten præget af et flot vinterlandskab, så bliv ved med at tegne vinduesudsigter; både de udsigter der ses udenfor og den udsigt, man gerne vil se. Måske i denne kulde vil det være rart at kunne se en strand, nogle palmetræer og en klar himmel med sol.

Hvis vi var samlet til undervisning ville vi nok have brugt et par uger på denne opgave, så bliv ved med at tegne. Det er fint med blyant og gerne med lidt farve.

I denne uge har jeg været inspireret af en ide, som en af mine kollegaer i Aarhus Billed- og Medieskole har vist mig ; et projekt af gadekunstneren, Slinkachu. Han er kendt for at male små miniaturefigurer, stille dem op i offentlige steder i byen og derefter fotografere figurerne i sjove situationer.

’Little People Project’ viser de små figurer i store byer verden over.

Se eksempler på billede 1 og 2.

I løbet af denne uge må I gerne skabe nogle sjove fotos med en smartphone eller iPad/tablet. Hvis du ikke selv ejer en telefon med fotofunktion, håber jeg, at du kan låne en fra familien.

Find noget legetøj / små figurer / nipseting eller tegn din egen figur. Klip figuren ud med en saks og lim den på grillpinde eller tape den til en gaffel, så den kan stikkes ned i jorden.

Gå ud og placer dine figurer forskellige steder og leg lidt med størrelsesforhold og lys. Billede 3, 4, 5 og 6 viser eksempler lavet af min nabos børn.

Aarhus Billed- og Medieskole

Uge 4 – opgave 1

Jeg har i denne mærkelige Corona tid brugt en del tid indenfor og har ofte fanget mig selv i at kigge ud af vinduet, hvor jeg drømmer om en normal hverdag igen.

Den første tegneøvelse er derfor at tegne det, du kan se udenfor et vindue i din bolig efter eget valg. Ordet vindue stammer fra det gamle nordiske ord VINDAUGA (vind = vind + auga = øje). Vi kan forestille os at vinduerne er boligens øjne og vi kan se verden udenfor. Men hvad ønsker vi at se udenfor?

Materialer: papir, blyant og farveblyanter

Tegn gennem et vindue efter eget valg. Tegn vinduet og måske ting, der står i vindueskarmen. Det kunne være potteplanter, ornamenter, bøger eller en kat! Kig udenfor vinduet og tegn det du ser med en blyant. Farvelæg tegningen med farveblyanter, hvis du har nogle. Ellers er det fint med en blyantstegning.

Lav endnu en tegning – men denne gang efter, at du har tegnet vinduet og tænk på, hvad du gerne vil se udenfor vinduet. Det kunne være et sted du har besøgt på ferie, en strand, et bjerg, en fodboldbane, en smuk solnedgang, din bedste ven. Tegn det du gerne vil se udenfor vinduet med blyant og farvelæg tegningen hvis du har farveblyanter.

Når du er færdig med begge tegninger, må du meget gerne sende et foto til mig eller til skolen via admin@aaboms.dk.

God fornøjelse. Jeg glæder mig til at se udsigten fra jeres vinduer.